Nieuws

De juiste vitamine voor een gezonde huid

16 juli 2017

Een gezond lichaam van binnen, straalt van buiten.

Gezondheid van binnen komt altijd eerst, want zodra je je daarop focust, ondersteun je jouw lijf in zijn lichaamseigen processen en zul je als gevolg daarvan o.a. een stralende, egale en gezonde huid krijgen. De huid is ons grootste orgaan en een spiegel voor onze innerlijke gezondheid. Huidproblemen zijn vaak een reactie op een disbalans van hormonen, vitaminen, mineralen, toxines of ontstekingen in het lichaam. De meest effectieve manier om huidproblemen aan te pakken is het verbeteren van je innerlijke gezondheid, bijvoorbeeld door verse voeding, het in balans brengen van je hormoonhuishouding en het aanvullen van tekorten. Een stralende en egale huid krijg je door je lichaam te voorzien van alle nutriënten die het nodig heeft, o.a. om de natuurlijke ontgifting te stimuleren. In dit artikel lees je welke vitamines een bewezen effect hebben op de huid en waar je deze vitamines in kunt vinden.

Vitamines

Vitamines en mineralen zijn belangrijke bouwstoffen voor de huid. Ze beschermen de huid en versnellen herstel bij beschadiging. We hebben vitamines nodig voor ons lichamelijk functioneren, vita betekent dan ook ‘leven’. De meeste vitamines moeten we via voeding binnenkrijgen omdat het lichaam ze niet zelf aanmaakt.

Vitamine A: helpt bij de aanmaak van elastische en collagene weefsels en vertraagt hierdoor het verouderingsproces, versnelt de celvernieuwing in de opperhuid en zorgt voor een gladdere huid. Vermindert de kans op infecties. Vitamine A zit bijvoorbeeld in wortelen, spinazie, abrikoos, groene kool en broccoli.

Vitamine B: een vitamine B-complex is een verzameling van vitale stoffen als thiamine, biotine en foliumzuur. De belangrijkste functie is het versterken van de huidcellen. Vitamine B zit bijvoorbeeld in zilvervliesrijst, vette vissoorten, noten en peulvruchten.

Vitamine C: behoort tot de anti-oxidanten, die beschermen tegen vrije radicalen. Helpt dus tegen veroudering van de huidcellen en vitamine C verbetert het afweersysteem. Vitamine C  zit bijvoorbeeld in citrusfruit, kiwi, ui, broccoli, spinazie en aardbeien.

Vitamine D: wordt aangemaakt in de huid onder invloed van de zon (15 minuten zonlicht per dag is hiervoor voldoende). Het verlaagt bijvoorbeeld de kans op huidmelanoom. Vitamine D zit bijvoorbeeld in vette vissoorten (zeker in kabeljauw), eierdooiers en lever.

Vitamine E: activeert de doorbloeding, verstevigt het weefsel en verlengt de duur van de huidcellen. Ook zorgt het voor een beter zuurstofgebruik door de huid. Vitamine E zit bijvoorbeeld in koudgeperste oliën (olijfolie), amandelen, rauwe (ongebrande) noten, zilvervliesrijst en eieren.

Mineralen

Net als vitamines zijn mineralen noodzakelijk om ons lichaam (en de huid) goed te laten functioneren en we krijgen die vooral binnen via onze voeding.

Magnesium: ondersteunt vitamine B en zorgt voor bescherming van de huid. Werkt positief op de hormoonhuishouding en verhoogt het zelfherstellend vermogen van de huid. Magnesium zit bijvoorbeeld in zilvervliesrijst, banaan, groene groente, zeealgen en sesamzaad.

Calcium: zorgt voor versterking van de huid en ondersteunt vitamine C bij de opbouw van collageen en bindweefsel. Calcium zit bijvoorbeeld in groene bladgroenten, noten, sardientjes en sla.

Zink: versterkt het immuunsysteem en helpt infecties sneller te genezen. Zink zit bijvoorbeeld in havermeel, oesters, schaaldieren en erwten.

IJzer: speelt een belangrijke rol in het behouden van een gezonde stralende huid. IJzer zit bijvoorbeeld in vlees(waren).

En ook !!!

Water: is noodzakelijk om de vochtbalans in je lichaam en van je huid op peil te houden.

Proteines

Proteïnes: bevorderen de groei en het herstel van cellen, en dus ook de huidcellen.

Goede vetten: reguleren de talgproductie, houdt de huid soepel en gaat veroudering tegen. Ze zijn nodig voor de opbouw van lichaamscellen en het transport daarvan. Goede vetten zijn bijvoorbeeld; extra vierge olijfolie, hennepolie, pompoenzaadolie, ghee en kokosolie. We halen goede vetten ook uit bijvoorbeeld avocado, chia zaden, lijnzaad, hennepzaden, vette vis of noten.

Superfoods voor de huid

De meeste superfoods zitten bomvol vitamines en mineralen en zo zijn er een aantal die specifiek geschikt zijn voor een gezonde huid. Ik noem er hier een paar: Aloë Vera, bevat ongeveer 75 heilzame nutriënten en 12 vitamines. Werkt zowel van binnenuit als je het inneemt als van buitenaf wanneer je het op de huid smeert tegen ontstekingen, een droge huid, huidirritaties, acne, allergieën, eczeem, psoriasis, spataderen en voetschimmel. Ook zorgt het voor een stralende en egale huid. Je kunt het bijvoorbeeld toevoegen aan smoothies, sappen of zelfgemaakte notenmelk.

Antioxidanten

Goji Bessen worden vaak aangeprezen om hun goede werking op de huid die er zacht, glad en soepel van wordt. De bessen hebben een krachtige antioxidanten werking waarmee veroudering kan worden tegengegaan. Ze verhogen het antioxidantgehalte van het lichaam (Bucheli et al., 2008. Cheng et al., 2005). Dierproeven tonen ook een vertraging van de huidveroudering aan (Reeve et al., 2010) en een vermindering van oxidatieve stress en DNA-schade (Wu et al., 2006 en 2010). Rauwe Cacao bezit een flinke dosis zwavel, een belangrijk mineraal voor onze lichaamshuid. En de flavonoïden die het bevat, zoals de flavan 3-ols, bieden antioxidantbescherming (Steinberg et al., 2003. Keen et al., 2005). Rauwe cacaoboter bevat goede vetten die een positief effect hebben op de huid. MSM poeder is een vorm van zwavel en is goed voor huid, haar en nagels. De huid krijgt optimale voeding van binnenuit, maar ook van buitenaf als je het toevoegt aan het badwater.

You Might Also Like